søndag 21. mars 2010

Jeg bare MÅ ha det!!

Bilder som kommunikasjon har stor betydning i dagens samfunn. Man ser bilder hver dag, og de påvirker oss på forskjellige måter. Bilder kan vekke følelser hos mennesker, gi informasjon og fortelle historier. Bildene vi ser kan også være ulike type bilder. Det kan være malerier, fotografier, reklame, film osv., men hvordan kommuniserer de med oss?

Jeg ser reklame hver dag. Både i form av film og bilder. Reklame finnes overalt; buss- og togtasjoner, shoppingsentere, skole, internett, tv, aviser og blader. Som oftest er det reklamer som frister og skal påvirke deg til å få lyst på produktet de skal selge. Et godt eksempel er denne reklamen:



Når jeg ser på dette bildet, får jeg lyst på cola. Reklamer som dette appellerer først og fremst til følelser. Følelsen av det å få lyst på noe og føle at du bare MÅ ha det. Fornuften spiller gjerne inn i det øyeblikket du ser bunnen av den tomme colaflasken. Både det at coca cola ikke er spesielt sunt og det at det koster penger, får deg til å tenke at det kanskje ikke var så lurt alikevel. Det er nettopp det reklame gjør med oss. Den påvirker oss til å få lyst til å kjøpe produktet deres ved å "snakke" til følelsene våre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar